Reparatii    Verificari    Contact

Simptome pompa hidraulica defecta

- pompa hidraulica se incalzeste

- uleiul la iesire din pompa este mult mai cald decat cel care intra

- debitul de ulei generat de pompa scade odata cu cresterea temperaturii uleiului, utilajul se misca lent

- debit mare de ulei prin drenajul pompei

- zgomot in pompa → cauze posibile: joc mare in articulatiile sferice ale patinelor pistoanelor, pompa aspira si aer pe la etansari simering ax antrenare sau prin alte zone pe partea de aspiratie ulei, vana de aspiratie nedeschisa complet, filtru de aspiratie murdar, sorb infundat cu impuritati, ulei aspect laptos amestecat cu apa - produce spuma, functionare lenta si uzuri, pompa se dezamorseaza frecvent, aspiratie defectuoasa - lipsa presurizare rezervor ulei la unele utilaje - pompele nu pot aspira ulei de ajuns.

- debit de ulei mic chiar daca pompa primeste comanda pentru a genera debit mare (la pompele cu debit variabil) → utilajul se misca lent, are forta, uleiul nu se incalzeste, cauze posibile regulator de putere defect sau mecanism de modificare volum geometric defect

- debit de ulei mare, uleiul nu se incalzeste, in sarcina pompa tinde sa opreasca sau opreste motorul termic → cauze regulatorul de putere al pompei defect sau nereglat corespunzator sau posibil defectiuni parte de comanda electrica sau pe partea cu presiunea de comanda al regulatorului. 

- pompa nu vehiculeaza ulei desi pompa este antrenata → pompa defecta, piese rupte in pompa, caneluri uzate ax sau cuplaj, ax rupt, pompa dezamorsata, nivel ulei scazut, lipsa comanda sau defectiuni pe partea de comanda inclinare platou la pompe cu vg variabil.

- simeringurile de etansare a pompei se strica (se sparg) →  presiunea in cavitatea pompei in zona simeringului este prea mare, pompa uzata, defecta cu pierderi mari interne, circuitul din partea de drenaj strangulat, radiator infundat, filtre retur imbacsite, presurizare prea mare in rezervor, rezervor prea plin.

- utilajul se misca lent fara comanda, in fata sau in spate (la sistemul de antrenare pompa - hidromotor) → pompa nu este reglata pe zero sau pompa defecta


Hidromotor defect

- hidromotorul are debit de ulei mare pe drenaj

- hidromotorul se incalzeste

- simeringul de etansare ax hidromotor se sparge frecvent sau curge

- zgomot in hidromotor

- hidromotorul se invarte lent cand uleiul este cald

- hidromotorul este blocat (piese rupte)

- hidromotorul baga ulei in reducuor

- hidromotor cu jocuri radiale ax

- hidromotor cu caneluri ax uzate

- hidromotorul nu isi modifica volumul geometric (la cele cu volum geometric variabil)

Cauze care duc la incalzirea rapida a uleiul hidraulic si la functionarea lenta a utilajelor

Daca utilajul se misca lent si se incalzeste, incalzirea poate fi produsa de mai multe cauze:

- pompe uzate → utilajul se misca lent, se poate lucra cu motorul turat, pompa se incalzeste - uleiul se incalzesteste repede.

- hidromotoare uzate → debit mare de ulei pe drenajul hidromotorului, utilajul se misca lent, hidromotorul se incalzeste, uleiul se incalzeste

- ulei cu spuma → pompa aspira si aer pe la etansarile partii de aspiratie, la oprirea utilajului si reparnire pompa se dezamorseaza frecvent, filtru de ulei hidraulic pe aspiratie imbacsit, sorb infundat, sita sorb din rezervor prin care aspira pompa ulei este infundat, furtun de asiratie pompa ulei infundat sau exfoliat pe interior, nivel ulei scazut, ulei in amestec cu apa (uleiul devine cu aspec laptos) → randamentul la pompare este scazut, se produc uzuri, uleiul se incalzeste, se produce cavitatie, furtunele tremura. Defectul poate fi cauzat si de aspiratia de aer in circuit pe la orice pompa care este montata pe utilaj sau pe distributia motorului si aspira ulei din acelasi rezervor.

- aspiratie defectuoasa - zgomot in pompe, unele utilaje pentu o functionare normala au nevoie de presurizarea rezervorului pentru o aspiratie buna a pompelor si pentru evita lucrul pompelor in cavitatie si deteriorarea lor.

- supape defecte → utilajul se misca lent si se incalzeste, presiunea de lucru este redusa si creste doar la turatie mare → uzura scaune supape, garnituri rupte pe supape, aschii metalice sau bucati de garnituri care tin supapele deschise partial

- presiune de comanda a distribuitoarelor este prea mica → distribuitoare sunt necomutate complet → utilajul se misca lent si uleiul se incalzeste

- distribuitoare defecte - utilajul se misca lent pe anumite comenzi, se lucreaza la turatie mare cu anumite felii ale distribuitorului, uleiul se incalzeste → o parte din debitul de ulei sub presiune pleaca spre rezervor fara a fi folosit de elementele de lucru, sunt plunjere in distribuitor care nu închid bine sau sunt uzate supape din distribuitor care au pierderi, alezaje din distribuitor uzate sau ciobite.

- cilindrii hidraulici defecti cu garniturile pe piston uzate → o parte din debitul de ulei trece pe langa piston, miscarile cilindrului devin lente, uleiul si cilindrul se incalzesc.

- garniturile racordurilor de rotatie (pivotul) uzate → marsul si alte echipamente de sub platforma rotitoare se misca lent, in sarcina se opreste, trasee din racord comunica intre ele, acest defect poate duce frecvent la distrugerea simeringurilor de la hidromotoare daca trasee de presiune inalta din racord comunica cu drenajul.

- furtune cu diametru prea mic - uleiul se incalzeste.

- racire insuficienta → radiator infundat, regulatorul de temperatura defect, turatie ventilator necorespunzatoare.

Verificari si reglaje care trebuie facute la montarea pompelor hidraulice pe utilaje pentru a evita aparitia uzurilor si defectelor din start

1 - inainte de montarea pompelor pe utilaj se verifica si se remediaza urmatoarele: rezervorul hidraulic, conductele, furtunele sa fie curate, uleiul hidraulic sa fie de calitate, necontamiat cu apa sau alte substante, sita sorb si filtrele trebuie sa existe si sa fie montate corect. (impuritatile abrazive ramase in instalatia hidraulica si intrate intre suprafete in miscare pot uza pompa sau hidromotorul in cateva minute de functionare!)

2 - inainte de pornirea utilajului trebuie umplute cu ulei: carcasele unitatilor de pompare, furtunele de aspiratie, filtrul de aspiratie (pompele trebuie umplute cu ulei si etansate pentru a se amorsa rapid la pornirea motorului). (pornirea utilajului cu pompe fara ulei in ele sau neamorsate corespunzator va produce  uzuri din start, incalziri ale suprafetelor de alunecare, deformari si gripaje!) Supapele de sigurantă principale trebuie destranse spre presiuni mai mici daca pompele au fost defecte cu ruperi de piese sau uzuri datorate presiunilor prea mari, gripaje de lagare si daca supapele au fost stranse la intamplare sau nu se cunoaste presiunea la care sant reglate.

3 - inainte de lucru in sarcina se va efectua rodaj (functionare la sarcina mica, operatia duce la formarea suprafetelor de alunecare, scade rugozitatea suprafetelor, se face asezarea suprafetelor, creste portanta si scade riscul aparitiei gripajelor la sarcini mari).

4 - presiunile pe echipamentele de lucru trebuie reglate, valorile maxime nu trebuie sa depaseasca cele indicate in cartea utilajului. Presiunile se regleaza la capete de cursa cu comenzi repetete, prin reglaj presiunile se cresc progresiv pana la presiunea dorita. (supapele reglate la presini mari vor produce suprasolicitarea pieselor si oboseala mai rapida a materialelor, ruperi de piese, aparitie de uzuri, gripaje, deformari piese, mariri de jocuri in articulatii! defectele pot apare rapid sau in timp in functie de marimea presiunilor peste cea normala!)

Verificarea si reglarea presiunilor hidraulice pe utilaje de catre utilizatori


1 Se verifica si se regleaza presiunea de comanda a distribuitoarelor - cu motorul utilajului pornit, fara nici o comanda pe echipamentul de lucru, motorul neaccelerat se citeste si se regleaza presiunea, in general 30 bari sau dupa caz cea indicata de producator, valori mai mici a presiunii de comanda decat normal nu vor comuta complet distribuitoarele, miscarile utilajului vor fi lente, uleiul se va incalzii.


2 Reglarea presiunilor din circuitele echipamentelor de lucru se face dupa ce s-a verificat si reglat presiunea de comanda a distribuitoarelor. Se monteaza manometrul in punctul de masura din circuitul pe care se face masurarea, se dezasigura piulita surubului de reglaj al supapei de limitare a presiunii, surubul de reglaj se desurubeaza cateva spire, se face o comanda pe circuitul respectiv astfel ca elementul de lucru sa ajunga la capat de cursa, se citeste presiunea pe manometru apoi prin insurubare din aproape in aproape verificand presiunea cu comenzi repetate la capat de cursa, se ajunge progresiv la presiunea dorita dupa care surubul de reglaj se asigura.Verificarea se face si cand uleiul este cald.

4 Presiunile reglate la valori prea mari! vor duce la uzura prematura a componentelor hidraulice si mecanice (uzuri, gripaje, spargeri conducte, fisuri in distribuitoare, distrugere danturi, axe, bolturi, garnituri, ruperi pistoane, fisuri in platforma utilaj, brate, suprasolicitare motor, suprasolicirare pompe, incalzire ulei, oboseala generala utilaj etc)!!!