Simptome pompa hidraulica defecta


- debitul de ulei generat de pompa scade odata cu cresterea temperaturii uleiului → cauze posibile pompa uzata, uleiul nu poate fi pompat cu randament bun din cauza interstiilor marite create de uzuri

- pompa hidraulica se incalzeste → cauze pompa uzata

- zgomot mecanic in pompa hidraulica → cauze articulatii cu jocuri mari, pistoane rupte, piese rupte, piese uzate

- debitul de ulei ramane mic chiar daca pompa primeste comanda pentru a genera debit mare (la pompele cu debit variabil) → utilajul se misca lent, are forta, uleiul nu se incalzeste, cauze regulator de putere defect sau mecanism de inclinare platou defect

- debitul de ulei ramane mare, uleiul nu se incalzeste, in sarcina pompa tinde sa opreasca sau opreste motorul termic → cauze regulatorul de perere al pompei defect sau nereglat corespunzator, posibil si defectiuni parte de comanda electrica sau pe partea cu presiunea de comanda al regulatorului. 

- debit mare prin drenajul pompei, la pompele cu drenaj extern → pompa uzata

- pompa nu vehiculeaza ulei desi pompa este antrenata → pompa defecta, piese rupte, cuplaj pompa rupt, pompa dezamorsata, nivel ulei scazut.

- simeringurile de etansare ale axului de antrenare incep sa curga → simeringuri uzate sau joc radial ax, rullmenti uzati, lagare uzate.

- simeringurile de etansare nu rezista (se sparg) →  presiunea in cavitatea pompei in zona simeringului este prea mare  pompa defecta cu pierderi mari interne, circuitul din partea de drenaj strangulat, radiator infundat, filtre retur imbacsite, presurizare prea mare in rezervor, rezervor prea plin.

- zgomot in pompa si in instalatia hidraulica, furtunele tremura, utilajul se incalzeste si se misca lent → cauze aspiratie defectuoasa, pompa aspira si aer pe la etansari simering ax antrenare sau prin alte zone pe partea de aspiratie ulei, vana de aspiratie nedeschisa complet, filtru de aspiratie murdar, sorb infundat cu mizerie.

- utilajul se misca lent fara comanda, in fata sau in spate (la sistemul de antrenare pompa - hidromotor) → pompa nu este reglata corect pentru debit zero.

Cauze care duc la incalzirea uleiului hidraulic peste normal si funcționarea lentă a utilajelor


- pompe uzate → utilajul se misca lent, se poate lucra cu motorul turat, pompa se incalzeste - uleiul se incalzesteste repede, fenomenul apare lent in timp utilajul a functionat tot mai lent dupa ce se incalzeste

- ulei cu spuma → filtru de ulei hidraulic pe aspiratie imbacsit, sita sorb infundata, etansari defectuoase pe partea de aspiratie, nivel ulei scazut, ulei in amestec cu apa → randamentul la pompare este scazut, se produc uzuri, uleiul se incalzeste, se produce cavitatie, furtunele tremura. Defectul poate fi cauzat si de aspiratia de aer in circuit pe la orice pompa care este montata pe distributia motorului.

- supape defecte → utilajul se misca lent si se incalzeste, presiunea de lucru este redusa si creste doar la turatie mare → uzura scaune supape, garnituri rupte pe supape, aschii metalice sau bucati de garnituri care tin supapele deschise partial

- presiune de comanda a distribuitoarelor este prea mica → distribuitoare sunt necomutate complet → utilajul se misca lent si uleiul se incalzeste

- distribuitoare defecte - utilajul se misca lent pe anumite comenzi, se lucreaza la turatie mare cu anumite felii ale distribuitorului, uleiul se incalzeste → o parte din debitul de ulei sub presiune pleaca spre rezervor fara a fi folosit de elementele de lucru, sunt plunjere in distribuitor care nu închid bine sau sunt uzate supape din distribuitor care au pierderi, alezaje din distribuitor uzate sau ciobite.

- hidromotoare uzate → debit mare de ulei pe drenajul hidromotorului, utilajul se misca lent.

- cilindrii hidraulici defecti cu garniturile pe piston uzate → o parte din debitul de ulei trece pe langa piston, miscarile cilindrului devin lente, uleiul si cilindrul se incalzesc.

- garniturile racordurilor de rotatie (pivotul) uzate → marsul si alte echipamente de sub platforma rotitoare se misca lent, in sarcina se opreste, trasee din racord comunica intre ele, acest defect poate duce frecvent la distrugerea simeringurilor de la hidromotoare daca trasee de presiune inalta din racord comunica cu drenajul.

- furtune cu diametru necorespunzator - uleiul se incalzeste.

- racire insuficienta → radiator infundat, regulatorul de temperatura defect, turatie ventilator necorespunzatoare.

Defectiunile enumerate duc la cresterea temperaturii uleiului peste normal, utilajele pot functiona lent odata cu cresterea temperaturii daca mai au si alte probleme decat racirea uleiului.

Verificari si reglaje necesare pe utilaje inainte de a monta pompe si hidromotoare


1.   înainte de montarea pompelor sau hidromotoarelor pe utilaj se verifica si se remediaza dupa caz urmatoarele: rezervorul hidraulic, conductele, furtunele, sa fie curate, uleiul hidraulic sa fie de calitate (necontaminat cu apa, motorina sau alte substante), sita sorb si filtrele trebuie sa existe! si sa fie curate. Finetea de filtrare 20µm pentru presiuni pana la 200 bar, 10µm pentru presiuni peste 200 bar.

2.   înainte de pornirea utilajului: trebuie umplute cu ulei carcasele pompelor, furtunele de aspiratie, filtrul de aspiratie . Supapele de siguranta principale trebuie destranse spre presiuni mai mici (daca pompele au fost defecte cu ruperi de piese, gripaje de lagare sau daca supapele au fost stranse la întamplare si nu se cunoaste presiunea la care sant reglate)

3.   înainte de lucru in sarcina se va efectua rodaj, functionare la sarcina mica (operatia duce la formarea rugozitatii mici a suprafetelor de alunecare, se face asezarea suprafetelor, scade riscul aparitiei gripajelor la sarcini mari).

4. in exploatare: presiunile pe echipamentele de lucru trebuie obligatoriu limitate! (reglate) valorile maxime nu trebuie sa depaseasca cele indicate in cartea utilajului. Presiunile se regleaza la capete de cursa cu comenzi repetete se cresc progresiv pana la presiunea dorita. (reglate la presini prea mari se vor rupe piese! mai devreme sau mai tarziu)

Verificarea si reglarea presiunilor hidraulice pe utilaje de catre utilizatori

La inceput se verifica si se regleaza presiunea de comanda a distribuitoarelor - cu motorul utilajului pornit, fara nici o comanda pe echipamentul de lucru, uleiul cald, motorul neaccelerat se citeste si se regleaza presiunea (in general 30 bar sau dupa caz cea indicata de producator) aceasta presiune trebuie sa fie constanta, chiar daca motorul este accelerat  (valori mai mici a presiunii de comanda decat normal nu vor comuta complet distribuitoarele, miscarile utilajului vor fi deveni lente, uleiul se va incalzi, la valori prea mari exista pericolul spargerii capacelor de comanda de la distribuitoare).


Reglarea presiunilor din circuitele echipamentelor de lucru se face dupa ce s-a verificat si reglat presiunea de comanda. Se monteaza manometrul la punctul de masura din circuitul pe care se face masurarea, se dezasigura piulita surubului de reglaj al supapei de limitare a presiunii, surubul de reglaj se desurubeaza cateva spire, se face o comanda pe circuitul respectiv astfel ca elementul de lucru sa ajunga la capat de cursa, se citeste presiunea pe manometru apoi prin insurubare din aproape in aproape verificand presiunea cu comenzi repetate la capat de cursa, se ajunge progresiv la presiunea dorita dupa care surubul de reglaj se asigura.Verificarea se face si cand uleiul este cald.

- presiunile prea mari duc la uzura prematura a componentelor hidraulice si mecanice (uzuri, gripaje, spargeri conducte, fisuri in distribuitoare, distrugere danturi, axe, bolturi, garnituri, pistoane, fisuri in platforma, brate, suprasolicitare motor, pompe, oboseala generala utilaj etc)! nu blocati supapele!

Daca in circuite manometrul nu indica presiune cand se fac comenzi nu inseamna neaparat ca defectul ar fi in pompe, pot exista defecte in circuitele hidraulice pe care le alimenteaza, supape de siguranta defecte, pompe neamorsate, nivel ulei scazut, cuplaje uzate, electrovalve nealimentate electric, lipsa comenzi pompe. (comenzi mecanice, hidraulice, electrice) 

Despre uleiul hidraulic

Uleiurile hidraulice sint destinate sa transmita energia hidrostatica, pot fi uleiuri minerale, sintetice, semisintetice, se aleg in functie de presiunea de lucru, temperatura si mediu. Pentru a imbunatatii anumite proprietati se adauga in compozitie aditivi: antiuzura, antispumanti, anticorozivi, pentru vascozitate.

La alegerea uleiului trebuie urmarit in caracteristici daca este indicat la solicitarile de pe utilaj, daca poate realiza ungerea lagarelor si a mecanismelor in sarcina, daca isi mai  pastreaza vascozitatea la temperatura de lucru. Un rol important in instalatii il are viscozitatea uleiului (viscozitate - rezistenta la curgere a unui lichid).

Inlocuirea uleiului si folosirea uleiurilor cu vascozitate prea mica provoaca scurgeri interne in aparate, in pompe, hidromotoare, distribuitoare ceea ce duce la diminuarea randamentului si la accelerarea uzurii pieselor mobile prin ruperea peliculei de ulei, folosirea uleiurilor cu vascozitatea prea mare duce la cresterea rezistentei la curgere, in conducte in orificiile din aparate, in jocurile dintre mecanismele pompei provoaca frecari interne in ulei ceea ce duce la cresterea temperaturii, creste rezistenta la antrenare a pompelor si hidromotoarelor, aspiratie defectuoasa, se produc pierderi energetice, creste puterea consumata.

In instalatiile hidraulice  vascozitatea maxima este limitata de capacitatea de aspiratie prin filtre a pompei, vascozitatea minima este data de capacitatea uleiului hidraulic de a realiza ungerea componentelor pompelor si a motoarelor hidraulice la temperatura de lucru.

Vascozitatea uleiului este influentata de temperatura, odata cu cresterea temperaturii scade vascozitatea (daca un ulei are la 40°C vascozitatea de 70 cSt, la 80°C poate avea o vascozitate de 20 cSt ).

Vascozitatea indicata in functie de temperatura si regimul de lucru (dupa unele documentatii).

- la presiune joasa 15-30 cSt (la 50°C).

- la presiune ridicata 32-68 cSt (la 50°C).


Uleiuri care nu trebuie folosite in instslatii hidraulice: ulei murdar, ulei ars, ulei cu apa - aspect laptos - pericol pentru ungere, duce la ruperea filmului de ulei se produc gripaje, spumeaza, provoaca cavitatie si uzuri, accelereaza imbatranirea uleiului, uleiul cu apa - provoaca coroziunea, ruginirea suprafetelor interioare duce la marirea jocurilor.

- daca utilajul nu a avut filtre uleiul sa se goleasca cind este cald dupa ce utilajul a functionat un timp in acest fel o parte din sedimente se vor afla in suspensie si pot fi eliminate odata cu uleiul.

- indicat a se folosi uleiuri de buna calitate aditivate pentru conditii grele de lucru. De calitatea uleiului si de gradul de filtrare depinde durabilitatea componentelor in miscare. Uzurile abrazive datorate impuritatilor se produc rapid si pronuntat. (se observa vizual urmele lasate pe suprafete de aschierea abraziva) la fel si in cazul gripajelor se observa urmele aderente de metal topit.

- metoda de a filtra uleiul doar la punerea lui in rezervor si a lucra fara filtre nu rezolva problemele de curatenie in instalatia hidraulica. In timpul functionarii utilajului uleiul trebuie filtrat continu pentru a putea fi retinute micile particule metalice si nemetalice care se formeaza in circuitul hidraulic.

- nu se lucreaza cu utilajul fara filtre de ulei corespunzatoare (cu dimensiuni nepotrivite, imbicsite, sparte) ele trebuie montate corect in asa fel ca uleiul sa fie obligat sa treaca prin ele.

    Finetea de filtrare 20μm pentru presiuni pana la 200 bar si 10μm pentru presiuni peste 200 bar (conform producatorilor de pompe si hidromotoare).

- trebuie verificat periodic starea uleiului (nivelul, filtrele, filtrul magnetic si daca spumeaza) daca observati nereguli opriti si inlaturati cauzele! Uzurile odata instalate nu pot fi remediate decat prin reparatii!!!